Advertisement
Top

Spotkanie baroku z kulturą

W 2020 roku marka Zieta świętowała swoje 10-lecie. Oskar Zięta wraz z rozrastającym się zespołem już od dekady eksploruje potencjał stali zawarty w innowacyjnej technologii FiDU i projektowaniu parametrycznym.

Z tej okazji najnowsza rzeźba Oskara Zięty, Urban Crystals, miała zostać zaprezentowana na Times Square w Nowym Jorku. Jednak wybuch pandemii pokrzyżował te plany. Nieoczekiwanie okazało się, że lock-down zaowocował nowym projektem, który stworzył pole do kreatywnej reinterpretacji produktów i ich estetyki. W lipcu 2020 otwarto we wrocławskim Pałacu Królewskim, będącym częścią Muzeum Miejskiego, wystawę DEFORMACJE ODBICIA – ODBICIA DEFORMACJI, a miał być to dopiero początek kolejnych niespodzianek…

Dialog z historią

Migocące blaskiem lekkie instalacje stworzone w muzeum świetnie odnalazły się w towarzystwie ornamentowych tapet, błękitnych kafli z Delft i ciężkich żeliwnych balustrad pałacowych schodów. Ponadto obiekty i rzeźby Zięty stały się katalizatorem znaczeń w historycznych komnatach, wprowadzając do nich nową energię i udomawiając je tak, jakby wciąż zamieszkiwał je ekscentryczny właściciel.

Awangardowe przyjęcie urodzinowe

Dialog, w jaki weszły współczesne obiekty ze stali z barokowo-klasycystycznymi wnętrzami Pałacu Królewskiego, stał się ponadto inspiracją dla cyklu fotografii, które zaprezentowane zostały w przestrzeni wystawy. 

Fotografki, zaproszone przez Oskara Ziętę do współpracy, podeszły do tematu w zupełnie różny sposób, odkrywając związki między przeszłością a współczesnością. Zaaranżowane przez nie sceny oddają kunszt faktur, form i kolorów, które niegdyś stanowiły część reprezentacyjnego pałacowego blichtru, a przy tym dodają obiektom Zięty nową jakość.

Kasia Mateńska sięgnęła do świata mody i wykreowała atmosferę pop-artowej nonszalancji. Modelka (Jagoda Łagiewska) na jej ucięciach spędza czas otoczona pięknymi przedmiotami  i rozkoszuje się pizzą i coca-colą.

Alicja Kielan natomiast zaaranżowała w barokowych komnatach sytuację pełną przepychu, awangardowej imprezy (scenografia: Hubert Kielan, kwiaty: Dr Bloom Floral Design, modelka: Helena Mieszkowska). Stołki PLOPP i konsole G-Console staja się na jej fotografiach uczestnikami wyobrażonej imprezy (której nie zorganizowano ze względu na pandemię).

Do grona niezwykłych lustrzanych obiektów należy również Nukleus, lustro- rzeźba, dominanta, która nikogo nie zostawia obojętnym zwłaszcza, gdy występuje w zjawiskowych, gradientowych wybarwieniach lub gdy jest podwieszona pod sufitem i jak kwiat otwiera się lub zamyka za sprawą odpowiednich systemów.

Ikony w nowej odsłonie

Dzięki niecodziennemu otoczeniu i indywidualnemu podejściu fotografek, kultowe produkty, takie jak stołek PLOPP
i krzesło Chippensteel, zostały zaprezentowane w nowym świetle. W kontekście historycznych mebli i dodatków, w świeżej oprawie eklektycznej wyobraźni, ich lśniące płaszczyzny zyskały inny wymiar – futurystycznych form głęboko zakorzenionych w tradycji.

Więcej na temat projektów Oskara Zięty: zieta.pl

Zdjęcia © Alicja Kielan i Kasia Mateńska dla Zieta Studio